Nowy Numer 16/2024 Archiwum

Co wydarzyło się na pustyni Paran?

Czyli o tym, jak Izraelici poradzili sobie z wieściami z kraju Kanaan.

Z trzynastego rozdziału Księgi Liczb:

„PAN powiedział do Mojżesza: Wyślij ludzi, aby zbadali kraj Kanaan, który chcę oddać Izraelitom. Wyślijcie z każdego plemienia po jednym mężczyźnie wybranym z pośród przywódców. Mojżesz zgodnie z rozkazem PANA, wysłał ich z pustyni Paran. (…) Mojżesz wysłał ich, aby zbadali kraj Kanaan, mówiąc: Idźcie przez Negeb i przejdźcie przez góry. Zobaczcie jak wygląda ten kraj i lud, który tam mieszka: czy jest silny, czy słaby; czy jest go mało, czy raczej dużo? Zobaczcie, jaki jest kraj, w którym mieszka ten lud: czy jest on dobry, czy zły? I jakie są miasta, w których się osiedlił: czy są otwarte jak obozy, czy otoczone murami? Dalej, czy ziemia jest tam żyzna, czy jałowa, zalesiona, czy pozbawiona drzew? Bądźcie dzielni i przynieście trochę owoców tej ziemi. A był to właśnie czas dojrzewania winogron” (Lb 13,1-3.17-20).

Izraelici wędrując w stronę Ziemi Obiecanej rozbili obóz na pustyni Paran, która stała się dla nich w tym czasie głównym miejscem pobytu (Lb 12,16). Zatrzymali się w miejscowości o nazwie Kadesz (Kadesz-Barnea), leżącej na styku obszarów zamieszkiwanych przez ludy koczownicze. I tak, na północy znajdowała się pustynna część Palestyny zwana Negebem, na wschodzie pustynia Sin, od południowowschodniej strony pustynia Paran, a od południowozachodniej pustynia Szur. Tak określona lokalizacja Kadesz-Barnea wskazuje, że izraelska społeczność zatrzymała się na pograniczu Kanaanu i półwyspu Synaj. Prowadzone na tym terytorium archeologiczne prace stały się podstawą do identyfikacji biblijnego Kadesz-Barnea z oazą Ain el-Qudeirat położonej przy drodze prowadzącej z Egiptu do Kanaanu. Miejscowość Kadesz-Barnea, która leżała w strefie granicznej Kanaanu, była początkiem ostatniego etapu wędrówki Izraelitów do Ziemi Obiecanej. To właśnie z tego miejsca zostali wysłani izraelscy zwiadowcy na terytorium Kanaanu. Fragment ten otwiera trzecią część Księgi Liczb (Lb 13,1-19,22). Przedstawione w tej obszernej sekcji dramatyczne wydarzenia doprowadziły do odsunięcia w czasie, wydawać by się mogło jakże bliskiego geograficznie, wejścia Izraelitów do ziemi obiecanej przez Boga. Dwa pierwsze rozdziały wspomnianego bloku tematycznego, które dotyczą wypadków w Kadesz-Barnea (Lb 13,1-14,45), należą do najważniejszych tekstów, jakie zostały przekazane w Księdze Liczb.

« 1 2 3 4 5 »
DO POBRANIA: |
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie

Kto w starożytności mógł uczestniczyć w całej Mszy św.?

Odpowiedzi z podaniem tradycyjnego adresu pocztowego prosimy przesyłać e-mailem na adres: studium@gosc.pl lub pocztą tradycyjną:

"Gość Niedzielny" Plac Katedralny 1
33-100 Tarnów

Administratorem danych osobowych jest Instytut Gość Media (Organizator). Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody, w celu przeprowadzenia konkursu, przez okres do zakończenia całego postępowania konkursowego. Dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym organom. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. W każdym momencie zgody na przetwarzanie danych w celu przeprowadzenia konkursu jak i opublikowanie wyników mogą zostać wycofane przez kontakt na adres e-mail: sekretariat@igomedia.pl.

Odpowiedzi

Konkurs

Zgłoszenie

 "Gość Niedzielny"
Ul. Katedralna 1
33-100 Tarnów

lub na adres
studium@gosc.pl