Nowy numer 13/2024 Archiwum

Apostoł Paweł o Kościele

Wpływ na Pawłową myśl o Kościele miała kultura hellenistyczna. W starożytnej literaturze greckiej często można spotkać obraz ciała, który jest stosowany do społeczeństwa, państwa, czy też do całej ludzkości.

Dzisiejszy wykład przypada w niedzielę Biblijną – a zatem pozdrawiamy dziś wszystkich i zapraszamy do sięgnięcia po Księgę Pisma Świętego. A w studiu, wraz z księdzem profesorem Piotrem Łabudą, rozpoczynamy kolejną część naszych spotkań – naszego wspólnego patrzenia na tajemnicę Kościoła. Rozpoczynamy spotkania z myślą Apostoła Pawła. Niewątpliwie bowiem szczególne miejsce w budowaniu teologii Kościoła zajmuje św. Paweł. Zatem kolejne nasze spotkania będą próbą pokazania spojrzenia Pawła na tajemnicę Kościoła. Aby zrozumieć – wniknąć w istotę Pawłowej nauki o wspólnocie Kościele, należy przypomnieć, przynajmniej w ogólnych zarysach spojrzeć na źródła, które stoją u podstawy myśli św. Pawła o Kościele.

Apostoł Paweł będąc Żydem, był pod wpływem myśli i kultury Izraela. Stąd też w pełni zasadnym jest, by szukać źródeł jego myśli nade wszystko w judaizmie, w którym się wychował i którego był gorliwym wyznawcą. Niewątpliwie tak Żydzi w Palestynie jak i ci żyjący w diasporze uważali się za „lud” – inny od innych narodów, za tych, którzy byli ludem Boga, Jego dziedzicem, Jego pierworodnym synem. Przeświadczenie to można uznać za dogmat narodowy judaizmu.

Od II wieku przed Chrystusem w teologii judaistycznej, będącej jednak bardzo mocno pod wpływem hellenizmu, można dostrzec  tendencje uniwersalistyczne. Niektórzy teologowie wskazują nawet, iż począwszy od II wieku przed Chrystusem judaizm zaczął wyzwalać się z nacjonalistycznych więzów przekształcając się w religię uniwersalną. To otwarcie się judaizmu na innych ludzi, niewątpliwie miało swoje odbicie w działalności misyjnej Apostoła Narodów, który był niewątpliwie zakorzeniony w tradycji Starego Testamentu. To wszystko co składało się na tę myśl, tradycje, zwyczaje, zostało przez Pawła przepracowane i złączone z tajemnicą Chrystusa.

« 1 2 3 4 5 »
DO POBRANIA: |
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie

Kto w starożytności mógł uczestniczyć w całej Mszy św.?

Odpowiedzi z podaniem tradycyjnego adresu pocztowego prosimy przesyłać e-mailem na adres: studium@gosc.pl lub pocztą tradycyjną:

"Gość Niedzielny" Plac Katedralny 1
33-100 Tarnów

Administratorem danych osobowych jest Instytut Gość Media (Organizator). Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody, w celu przeprowadzenia konkursu, przez okres do zakończenia całego postępowania konkursowego. Dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym organom. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. W każdym momencie zgody na przetwarzanie danych w celu przeprowadzenia konkursu jak i opublikowanie wyników mogą zostać wycofane przez kontakt na adres e-mail: sekretariat@igomedia.pl.

Odpowiedzi

Konkurs

Zgłoszenie

 "Gość Niedzielny"
Ul. Katedralna 1
33-100 Tarnów

lub na adres
studium@gosc.pl