Wychowuj do wartości!

Grzegorz Brożek Grzegorz Brożek

publikacja 25.05.2018 12:20

- Jeżeli jestem człowiekiem lepszym, bardziej pracowitym, uczciwym prawdomównym, to Polska też staje się lepsza - mówi ks. prof. Jacek Siewiora.

Wychowuj do wartości! Uczestnicy konferencji: nauczyciele, wychowawcy, dyrektorzy szkół Grzegorz Brożek /Foto Gość

W Tarnowie odbywa się konferencja „Wychowanie w wartościach i ku wartościom czynnikiem budowania szkoły jako wspólnoty wychowującej i kształcącej dla Niepodległej”.

Konferencję współorganizują Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Tarnowskiej, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Urząd Miasta Tarnowa, Uniwersytet Jagielloński. 

- Kwestia wychowania do wartości w rodzinie czy w szkole jest zawsze w orbicie naszego zainteresowania. Konferencję współorganizujemy, żeby pomóc nauczycielom i wychowawcom w ich pracy. Chcemy, bo w najlepszym interesie rodziny jest, by szkoła była świetnym ośrodkiem wychowawczym, który wspiera rodzinę - mówi Stanisław Klimek, prezes SRK Diecezji Tarnowskiej.

Ks. dr hab. Jacek Siewiora był jednym z prelegentów konferencji. - Dążenie do osiągnięcia cnoty jest dążeniem do doskonałości. Człowiek troszczący się o swoje życie cnotliwe rozwija się, staje się bardziej człowiekiem, odkrywa perspektywę duchową. Dążenie przez życie cnotliwe ku Bogu staje się naturalną perspektywą życia człowieka. W tym roku przeżywamy 100. rocznicę odzyskania niepodległości, mówimy o ludziach, którzy walczyli, i musimy w nich zobaczyć te cnoty, które ukazują ich wymiar miłości do ojczyzny. Wchodząc w obszar historii naszej ojczyzny musimy pytać się o samych siebie. Bo dziś na to, jaka jest Polska rzutuje to, jacy my jesteśmy. Jeżeli jestem człowiekiem lepszym, bardziej pracowitym, bardziej uczciwym bardziej prawdomównym, otwartym na drugiego człowieka to Polska też staje się lepsza, bo budując siebie samego buduję również dobro ojczyzny - mówi ks. prof. Jacek Siewiora. 

Żeby zacząć wychowywać trzeba jednak najpierw przyjąć jakiś system aksjologiczny. Mieć wartości, które nas fascynują, żyć nimi i ukazywać je tym, których wychowujemy. 

Jak mówi dr Małgorzata Jaśko, z MCDN w Tarnowie, wychowanie do wartości pojawia się w warstwie instytucjonalnej szkoły, wynika z prawa oświatowego. - Jest zatem czymś wspólnym dla szkoły, ale w każdej szkole to wychowanie nabiera innych odcieni, ma inny wyraz, bo każda szkoła jest inna, ma innych uczniów, innych rodziców. Nie chcemy unifikować form, ale chcemy dołożyć cegiełkę do tego, aby te wartości żyły, aby były realnie obecne w wychowaniu, a nie były tylko pięknymi hasłami zapisanymi w programach wychowawczych czy misji szkoły - mówi dr Małgorzata Jaśko. 

Wyraźnie tegoroczna konferencja ma biało-czerwony odcień. Odbywa się wszak w 100. rocznicę odzyskania niepodległości. - Chcemy w tym kontekście pokazać nauczycielom, wychowawcom, dyrektorom, że patriotyzm to nie tylko powieszenie flagi, wystawienie pocztu sztandarowego, choć to też są rzeczy ważne, podobnie jak znajomość narodowej historii, kultury, ale patriotyzm to także nasza codzienność. Pokonywanie lenistwa, pracowitość i praca nad swoimi cnotami buduje także dobro wspólne - dodaje ks. prof. Siewiora.