Wygrać życie

Beata Malec-Suwara

|

Gość Tarnowski 11/2024

publikacja 14.03.2024 00:00

Planszówki to coś więcej niż zabawa. To budowanie relacji, utrwalanie wiedzy, nauka krytycznego czy symbolicznego myślenia i bezbolesna edukacja.

W rywalizacji wzięło udział 48 drużyn z 25 szkół. W rywalizacji wzięło udział 48 drużyn z 25 szkół.
Beata Malec-Suwara /Foto Gość

W Tarnowie 6 marca odbył się I Małopolski Turniej Chrześcijańskich Gier Planszowych, w którym wzięło udział 48 drużyn z 25 szkół podstawowych i ponadpodstawowych, głównie z terenu województwa małopolskiego i podkarpackiego. Jedna drużyna przyjechała z Wrocławia. Wydarzenie zorganizowały tarnowski oddział Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Wydział Katechetyczny tarnowskiej kurii.

Młodzi ludzie wypełnili aulę MCDN-u. Przyznali, że planszówki nie są im obce, choć większość z nich w takie z chrześcijańskim przesłaniem grała po raz pierwszy. Najlepiej poszło drużynie z I Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Kazimierza Wielkiego z Bochni i z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Dębicy i to one będą reprezentować nasz region w ogólnopolskim finale turnieju w czerwcu w Konstancinie-Jeziornie.

– Wydawać by się mogło, że w dobie cyfryzacji, gier komputerowych, barwnych obrazów multimedialnych gry planszowe są mało atrakcyjne, a dzisiaj, patrząc na tę aulę wypełnioną przez was, młodych ludzi, utwierdzam się w przekonaniu, że mają one swoich miłośników, potrafią fascynować, a poprzez ciekawą fabułę i intrygujące zadania wprowadzać w świat ekscytujących przygód – mówiła Ewa Sojat, wicedyrektor MCDN, zauważając, że chciałaby, aby ta sala wyglądała tak przynajmniej raz w miesiącu.

Turniej poprowadził Tomasz Bastkowski wraz z zespołem Dobre Gry. Wydarzenie objął patronatem honorowym bp Stanisław Salaterski, który także spotkał się z uczestnikami. Dziękował im za tak liczny udział w tej rywalizacji, która – jak podkreślał – może być doskonałą okazją do sprawdzenia wiedzy zdobytej na lekcjach religii. Tłumaczył jednak, że nie wygrana w turnieju, tak jak nie ocena z religii są najważniejsze, bo zarówno tego rodzaju wydarzenia, jak też lekcje religii dają o wiele więcej – uczą patrzeć dalej, rozumieć lepiej historię Polski i zbawienia, kod kulturowy, w którym żyjemy, poznawać świętych, którzy są dla nas zachętą do naśladowania, uczą, jak ważne są w życiu wytrwałość, wierność wartościom, bezinteresowność. – O to zawsze warto i trzeba zabiegać, bo wygrać można swoje życie i wieczność – dodał.

On także wsparł organizację turnieju, w czasie którego drużyny odkrywały tajemnice ze skarbca Biblii i historii Polski. Uczestnicy wędrowali wraz z Mojżeszem i Izraelitami do Ziemi Obiecanej, po drodze zbierając rzeczy, które pozwoliłyby im przetrwać 40 lat tułaczki przez pustynię. Grali w „Wehikuł Starego i Nowego Testamentu”, a także, posługując się symbolami, odnosili je do poszczególnych tajemnic Różańca Świętego. Poznawali także korzenie polskiej państwowości i jej bohaterów.

O tym, że takie wydarzenie, ale także wykorzystywanie gier planszowych na lekcjach religii może przynieść wiele korzyści, jest przekonana Elżbieta Cibor, inicjatorka zorganizowania Małopolskiego Turnieju Chrześcijańskich Gier Planszowych w Tarnowie. – Organizując warsztaty metodyczne dla nauczycieli, chciałam pokazać, jakie są dostępne na rynku gry, żeby ich zachęcić do poprowadzenia w ten sposób zajęć, bo dzięki ich formie zabawowej można przekazać dużo wiadomości, ale też zintegrować klasę, grupę, co dziś jest szczególnie istotne, oraz zachęcić do dyskusji, zadawania spontanicznych pytań, a wtedy uczniowie zaczynają myśleć krytycznie, a o to nam przecież chodzi w edukacji. Uczą też odczytywania kodów kulturowych, symboli. Ponadto młodzież jest zmęczona formą podającą, a gry planszowe opracowane i wykorzystujące mechanikę gier komputerowych są w stanie ich zaangażować – uważa Elżbieta Cibor, doradca metodyczny MCDN.

Przygotowując się do tych warsztatów, natknęła się w internecie na stronę prowadzoną przez Tomasza Bastkowskiego i zespół Dobre Gry. Tak powstał pomysł zorganizowania w Tarnowie turnieju, a także przeprowadzenia 4 marca warsztatów w dla 140 nauczycieli religii z prezentacją chrześcijańskich gier planszowych. W niektóre można swobodnie grać całą 30-osobową klasą. Ponadto w czasie, kiedy uczniowie brali udział w rozgrywkach, ich opiekunowie, głównie katecheci świeccy, siostry zakonne i księża, mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji. Z tym narzędziem uczniowie radzą sobie świetnie i korzystają z niego na potęgę.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.