powrót
Serwis internetowy dodatku do Gościa Niedzielnego w diecezji tarnowskiej

Tarnowski

twój profil
PROFIL UŻYTKOWNIKA
Wygląda na to, że nie jesteś jeszcze zalogowany.
zaloguj się
lub
zarejestruj się
  • facebook
  • Newsletter
  • rss
  • Powiadomienia
Nowy numer

Najnowsze [Wydania]

  • GN 29/2025
    GN 29/2025 Dokument:(9344585,Wielkie dzieło tysiąclecia)
  • GN 28/2025
    GN 28/2025 Dokument:(9337843,Egocentryzm i poświęcenie)
  • Historia Kościoła (10) 04/2025
    Historia Kościoła (10) 04/2025 Dokument:(9291754,Bóg historii nieoczywistych. Edytorial nowego wydania „Historii Kościoła”)
  • Gość Extra 2/2025 (12)
    Gość Extra 2/2025 (12) Dokument:(9271942,Oczy Serca)
  • GN 26/2025
    GN 26/2025 Dokument:(9321844,Drużyna Augustyna )
Czy wielkość lejka oznacza ciężar choroby, od której chcą się uwolnić przychodzący do studni św. Stanisława?  
Czy wielkość lejka oznacza ciężar choroby, od której chcą się uwolnić przychodzący do studni św. Stanisława?
ks. Zbigniew Wielgosz /Foto Gość
⏮ ⏪
  • Ostateczne narodziny
  • Ostateczne narodziny
  • Ostateczne narodziny
  • Ostateczne narodziny
  • Ostateczne narodziny
  • Ostateczne narodziny
  • Ostateczne narodziny
⏩ ⏭

Ostateczne narodziny przejdź do galerii

Wyjątkowym miejscem na mapie Szczepanowa jest kaplica narodzenia św. Stanisława.

ks. Zbigniew Wielgosz ks. Zbigniew Wielgosz

|

GOSC.PL

dodane 21.03.2022 12:00
0

Poniższy tekst jest jedynie inspiracją do stworzenia własnego patrzeru i wzięcia udziału w konkursie.

Prawie podczas każdego patrzeru mijam jej białą sylwetkę idąc dalej w kierunku cmentarza. Nigdy jednak nie omieszkam się przyglądnąć otoczonej kamiennym murem przestrzeni. Bywa, że zachodzę tam na krótką modlitwę.

Tak było i tym razem. Mocuję się z metalową furtką i po chwili jestem w środku trawiastego klina, którego wierzchołek znajduje się w kierunku południowym. Od furtki biegnie szeroki chodnik wprost do kaplicy, której pełna symetrii fasada zwieńczona jest wnęką z figurą św. Stanisława, a ponad nią zielenieje miedziany dach i strzela w górę mała wieżyczka.

Zanim wejdę, przyglądam się stojącej po prawej stronie wysokiej, niebotycznej kamiennej kolumnie. Na jej szczycie znów figura świętego biskupa z nieodłącznym Piotrawinem u stóp. Nad figurą świeci ostre słońce, staram się nieco schylić, a nawet przykucnąć, żeby popatrzeć na górującą nad wszystkim postać męczennika. Kiedy to robię, słońce chowa się za statuą i nagle postać św. Stanisława ciemniej, trudno dostrzec twarz i front postaci. Figura staje się niemal czarna ze świetlistą aureolą słońca.

Święci nie mają własnego światła. Ich światłem jest Bóg. Nie potrafią i nie mogą Go zasłonić, choć czasem wydaje się, że to robią. Jest to jedynie złudzenie wywołane naszym spojrzeniem, bardziej przywiązanym do człowieka niż do Boga.

Podchodzę bliżej do kolumny, żeby u jej podstawy zobaczyć tarczę herbową rodu Lubomirskich, fundatorów sąsiadującego z kaplicą kościoła na cmentarzu. Na kamiennym owalu, który o tej porze dnia ma barwę piasku, dostrzegam zakrzywioną esowato wstęgę – znak herbowy Szreniawa, wskazujący na rzekę, z którą związany był ród Lubomirskich. Upłynęło mnóstwo czasu, a ta kamienna rzeka wciąż płynie, choć czasy książąt władających tą ziemią już przeminęły.

Wchodzę do kaplicy rozświetlonej przez kolorowe szybki w ostrołukowo zakończonych oknach. Przede mną ołtarz barwy głębokiej zieleni, z którego wyrasta drzewo dębu, pieczołowicie wyrzeźbione przez artystę samouka z Cerekwi.

W centrum korony drzewa obraz. Przedstawia narodziny Stanisława. Najpierw Bogna trzyma go wysoko na rękach, blisko serca. Później kładzie go przy srebrnej tafli bijącego źródła. W tle zarys kościoła i chałup, i wstęgowata ścieżka, którą właśnie szła, zanim zaczęła rodzić. Bogna położyła synka u stóp wysokiego drzewa. Jak mówi tradycja, był to dąb.

Obraz zdaje się trącić mitologią, w której to wielcy bohaterowie rodzą się u stóp sędziwego drzewa z nieodłącznym źródłem żywej, orzeźwiającej wody. Cień i chłód – szczepanowskie locus amoenus. Z mitologią kłóci się to, co z tyłu ołtarzowej nastawy. Opiera się ona na drewnianym słupie, który wrasta w posadzkę i sięga samego stropu kaplicy. W słupie drewniane drzwiczki z XIX-wiecznym matowym grubym szkłem. A w środku kolejny pień drzewa, z widocznymi bruzdami i wgłębieniami.

Wszyscy szczepanowiacy wiedzą, że to dąb, pod którym urodził się ich rodak. Dlatego tak oni, jak i pielgrzymi odwiedzający to miejsce, zabierali ze sobą cząstki drewna wycinając je z niezwykłego pnia. Nie do wiary? Wszystko zdaje się jeszcze komplikować wówczas, gdy się wie, że podczas niedawnego remontu kaplicy okazało się, że ów pień sięga poniżej posadzki, że został odcięty od pnia, by nie zgnił, i umocowany jako centralna, środkowa kolumna, na której opiera się ołtarz. Drzewo, z którego wszyscy wyrośliśmy i z którego chcemy mieć choć cząstkę w sobie…

Z kaplicy można wyjść na przestrzał i dojść do drewnianej altany, zwieńczonej wieżyczką ze szklaną latarnią, w której – figura św. Stanisława. Altana chroni kamienną cembrowinę studni – źródła, w którym został obmyty po urodzeniu przyszły święty. Czerpię chłodną wodę patrząc na różnego rodzaju kolorowe lejki ustawione na drewnianej belce. Ludzie przelewają przez nie wodę do butelek, zabierając do domu dla chorych, wierząc, że woda, w której obmył się święty ma niezwykłą moc. Lejki są jak ich różne choroby i problemy, z którymi się zmagają. 

Wychodząc z drewnianej altany patrzę jeszcze na potężnego dęba, który zdaje się wyrastać wprost ze źródła. Pod jego szerokim masywnym pniem leżą żołędzie, wiele z nich wypuściło różowe kiełki.

Rzeką czasu płyniemy do źródła. W cieniu Drzewa. Do ostatecznych narodzin.    

1 / 1
Ostateczne narodziny

Foto Gość DODANE 21.03.2022

Ostateczne narodziny

​Kaplica na miejscu urodzin św. Stanisława w Szczepanowie to niemal stały punkt każdego z patrzerów. Trochę się opatrzyła, więc trzeba się jej przyjrzeć uważniej.  
oceń artykuł Pobieranie..
0 FB Twitter
drukuj wyślij zachowaj
TAGI:
  • KAPLICA NARODZENIA
  • KONKURS
  • PATRZER
  • ŚW. STANISŁAW

Polecane w subskrypcji

  • Kard. Ryś dla „Historii Kościoła”: Oficjalne nauczanie Kościoła nigdy nie było antysemickie
    • Historia Kościoła
    • Rozmowa Jacka Dziedziny
    Kard. Ryś dla „Historii Kościoła”: Oficjalne nauczanie Kościoła nigdy nie było antysemickie
  • Zamiana WIBOR-u na POLSTR. Co to oznacza dla Twojego kredytu?
    • Ekonomia
    • Karol Białkowski
    Zamiana WIBOR-u na POLSTR. Co to oznacza dla Twojego kredytu?
  • Szkaplerz jak obrączka. „Nie jest amuletem, nie jest drogą na skróty”
    • Rozmowa
    • Przemysław Kucharczak
    Szkaplerz jak obrączka. „Nie jest amuletem, nie jest drogą na skróty”
  • Strefa Chwały to nie tylko rekolekcje, ale też miejsce odkrywania i rozwijania talentów
    • Kościół
    • Szymon Babuchowski
    Strefa Chwały to nie tylko rekolekcje, ale też miejsce odkrywania i rozwijania talentów
  • Szkaplerz – skromny, mały znak, symbolizujący inną rzeczywistość
    • Kościół
    • Marcin Jakimowicz
    Szkaplerz – skromny, mały znak, symbolizujący inną rzeczywistość
  • Do Rzymu na dwóch kółkach. Wieźli intencje przez 4000 km
    • Kościół
    • Katarzyna Widera-Podsiadło
    Do Rzymu na dwóch kółkach. Wieźli intencje przez 4000 km
  • O nas

    • O wydawcy
    • Zespół redakcyjny
    • Sklep
    • Biuro reklamy
    • Prenumerata
    • Fundacja Gościa Niedzielnego
    Zgłoś błąd
  • DOKUMENTY

    • Regulamin
    • Polityka prywatności
  • KONTAKT

    • Napisz do nas
    • Znajdź nas
      • Newsletter
        • Zapisz się już dziś!
  • IGM
  • Gość Niedzielny
  • Mały Gość
  • Historia Kościoła
  • Gość Extra
  • Wiara
  • Foto Gość
  • Fundacja Gość Niedzieleny
Zgłoś błąd

Copyright © Instytut Gość Media. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Facebook
  • Twitter
  • Insta
  • YT
WERSJA Desktop
  • subskrybuj
  • AKTUALNOŚCI
  • BIERZMOWANIA
  • GALERIE
  • STUDIUM BIBLIJNE
  • ARCHIWUM
  • KONTAKT Z ODDZIAŁEM
  • Diecezje
    • Bielsko-Żywiecka
    • Elbląska
    • Gdańska
    • Gliwicka
    • Katowicka
    • Koszalińsko-Kołobrzeska
    • Krakowska
    • Legnicka
    • Lubelska
    • Łowicka
    • Opolska
    • Płocka
    • Radomska
    • Sandomierska
    • Świdnicka
    • Tarnowska
    • Warmińska
    • Warszawska
    • Wrocławska
    • Zielonogórsko-Gorzowska
  • O diecezji
    • BISKUPI
    • HISTORIA DIECEZJI
    • PARAFIE
    • SYNOD