Nowy numer 15/2024 Archiwum

Bogaty głupiec (Łk 12,13-21)

Jezusowa przypowieść ma na celu pokazanie nietrwałości dóbr tego świata.

I. Lectio – czytanie i zrozumienie Pisma

Po modlitwie i przyzwaniu Ducha Świętego przeczytajmy tekst, aby jak najlepiej go poznać i zrozumieć. Czytamy i poznajemy tekst.

Paruzja w teologicznym spojrzeniu Łukasza

Pisząc Ewangelię św. Łukasz postawił sobie za zasadniczy cel „ułożyć opowiadanie o zdarzeniach, które się dokonały pośród nas” (Łk 1,1). Chciał on napisać prawdziwą historię Mistrza z Nazaretu. Postanowił zbadać wszystko dokładnie, opierając się na świadectwie bezpośrednich, naocznych świadków (zob. Łk 1,3), aby przekonać adresata (adresatów) do wiary w Jezusa Chrystusa.

Kreśląc prawdziwą historię Jezusa Chrystusa, Łukaszowi przyświecają również ważne cele teologiczne. Nade wszystko Łukaszowa Ewangelia miała służyć chrześcijanom, którzy oczekiwali na paruzję Jezusa Chrystusa. Ewangelia św. Łukasza jest odpowiedzią na pytanie o sprawy ostateczne. Apostołowie, uczniowie apostolscy, chrześcijanie pierwszego wieku umierali, nastawał czas prześladowań, Jerozolima została zburzona. W związku z tym coraz częściej pojawiały się pytania się o powtórne przyjście Jezusa Chrystusa na ziemię. Paruzja bowiem wciąż nie następowała, dlatego też wśród chrześcijan zaczęły pojawiać się pytania dotyczące prawdziwości Dobrej Nowiny. Zastanawiano się również nad losem zmarłych, którzy odeszli z tego świata. Odpowiedzią Łukasza na te pytania była na nowo przemyślana ewangelia. Czytając Łukaszową Ewangelię, można zauważyć, że według jego przekazu królestwo Boże już znajduje się pośród uczniów Chrystusa: „istotnie przyszło już do was królestwo Boże” (Łk 10,20); „królestwo Boże pośród was jest” (Łk 17,21). Równocześnie jednak trzeba wciąż oczekiwać na powtórne przyjście Jezusa Chrystusa (zob. Łk 12,35-40; 17,22-37; 21,34-36). Należy zatem zachować czujność. To Łukaszowe wezwanie do czujności spowodowane było postawą tych chrześcijan, którzy widząc opóźnianie się paruzji, zaczęli słabnąć w gorliwości chrześcijańskiej (zob. Łk 17,26-29). Dlatego też autor trzeciej ewangelii podkreśla, iż nadejście Pana jest pewne, nie wiadomo tylko, kiedy ono nastąpi.

« 1 2 3 4 5 »
DO POBRANIA: |
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie

Kto w starożytności mógł uczestniczyć w całej Mszy św.?

Odpowiedzi z podaniem tradycyjnego adresu pocztowego prosimy przesyłać e-mailem na adres: studium@gosc.pl lub pocztą tradycyjną:

"Gość Niedzielny" Plac Katedralny 1
33-100 Tarnów

Administratorem danych osobowych jest Instytut Gość Media (Organizator). Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody, w celu przeprowadzenia konkursu, przez okres do zakończenia całego postępowania konkursowego. Dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym organom. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. W każdym momencie zgody na przetwarzanie danych w celu przeprowadzenia konkursu jak i opublikowanie wyników mogą zostać wycofane przez kontakt na adres e-mail: sekretariat@igomedia.pl.

Odpowiedzi

Konkurs

Zgłoszenie

 "Gość Niedzielny"
Ul. Katedralna 1
33-100 Tarnów

lub na adres
studium@gosc.pl