Nowy Numer 16/2024 Archiwum

Nieurodzajny figowiec (Łk 13,1-9)

Historia wzywająca słuchaczy do nawrócenia Łk 13,1-9 ma miejsce w chwili, gdy Jezus przestrzega słuchaczy przed niebezpieczeństwem bogactw, przed pokładaniem ufności w dobra trwałe.

Przyszli ludzie

Wskazania odnośnie gotowości na przyjście Pana, wskazania by umieć rozpoznawać znaki czasu przerywa przybycie jakichś ludzi. Podobnie jak w wielu innych miejscach Ewangelii św. Łukasz nie pisze dokładnie kim byli przybywający (zob. Łk 11,27; 12,13; 13,31; 14,15). Przychodzi ktoś, kto chce zadać pytanie, kto potrzebuje wysłuchania, kto przynosi ważne wieści. Ktoś informuje Jezusa o straszliwym wydarzeniu jakie miało miejsce w Jerozolimie, o masakrze, jaką w tym czasie urządził Piłat na Galilejczykach. Ewangelista zapisze, iż przyszedł ktoś przynosząc informację o Galilejczykach, których krew Piłat zmieszał z krwią ich ofiar. Wyrażenie to ma charakter typowo semicki i pozwala się domyślać, w jakim kontekście doszło do tej tragedii. Wydaje się, iż tragedia ta miała miejsce gdy Galilejczycy podążali ze swymi ofiarami na wzgórze świątynne w dniu poprzedzającym Paschę (w dniu przygotowania), czyli w pierwszy dzień Przaśników (zob. Mk 14,12; Łk 22,7), kiedy lud mógł brać bezpośredni udział w ceremonii składania ofiar w świątyni. A zatem to co uczynił Piłat łączy się ze zbezczeszczeniem miejsca świętego. Wieść o tym prawdopodobnie przynoszą Jezusowi pielgrzymi, którzy wracają do Galilei po skończonych uroczystościach. Byli oni świadkami tej tragedii i opowiadają o niej Jezusowi jako swemu rodakowi. Czynią to po to, by poznać Jego poglądy w sprawach politycznych. Pytają także, by Mistrz powiedział czy ci których dotknęło okrucieństwo Piłata byli grzesznikami, czy to co ich spotkało było kara Bożą? A jeśli tak – to za co?

Święta pielgrzymkowe, kiedy do świątyni przybywały tysiące pielgrzymów z różnych stron świata, byłby sposobnym czasem do powstawania napięć, do wystąpień przeciwko okupantowi. Dlatego namiestnik rzymski przybywał w takich czasach do Jerozolimy z dodatkowym oddziałem żołnierzy, by pilnować porządku w świętym mieście. Wydaje się, iż również i w tym przypadku przyczyną interwencji wojskowej był bunt, wystąpienie polityczne które Piłat chciał zdusić w zarodku. Możliwym jest także, że Piłat bez specjalnego powodu – chcąc jedynie rozdrażnić Żydów, sprawił tą tragedię. Znanym były takie wystąpienia prefekta rzymskiego.

« 1 2 3 4 5 »
DO POBRANIA: |
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie

Kto w starożytności mógł uczestniczyć w całej Mszy św.?

Odpowiedzi z podaniem tradycyjnego adresu pocztowego prosimy przesyłać e-mailem na adres: studium@gosc.pl lub pocztą tradycyjną:

"Gość Niedzielny" Plac Katedralny 1
33-100 Tarnów

Administratorem danych osobowych jest Instytut Gość Media (Organizator). Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody, w celu przeprowadzenia konkursu, przez okres do zakończenia całego postępowania konkursowego. Dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym organom. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. W każdym momencie zgody na przetwarzanie danych w celu przeprowadzenia konkursu jak i opublikowanie wyników mogą zostać wycofane przez kontakt na adres e-mail: sekretariat@igomedia.pl.

Odpowiedzi

Konkurs

Zgłoszenie

 "Gość Niedzielny"
Ul. Katedralna 1
33-100 Tarnów

lub na adres
studium@gosc.pl