Nowy numer 13/2024 Archiwum

Fundament życia ludzkiego

Wiara w ujęciu św. Tomasza z Akwinu.

Św. Tomasz z Akwinu to na pewno jeden z największych teologów Kościoła katolickiego, którego postać i dzieło należy nieodłącznie do złotego wieku średniowiecza, którym był wiek XIII, ale także należy do całego Kościoła powszechnego w okresie późniejszym aż do naszych czasów. Dlatego nazwano go między innymi „Doktorem powszechnym”. Szczególną cechą teologii św. Tomasza jest połączenie wielkiego zaufania do rozumu ludzkiego z wielkim zaufaniem do objawienia Bożego i daru łaski. Efektem tej szczególnej syntezy są wspaniałe i rozległe dzieła, w których ukazuje on wielkość tajemnicy Boga i jej znaczenie w życiu człowieka – dzieła, które pozostają źródłem wielu i bardzo konkretnych inspiracji w ciągu wieków, aż do naszych czasów.

O podstawowym znaczeniu św. Tomasza w teologii katolickiej przypomniał II Sobór Watykański, za którego wskazaniem poszli także wszyscy papieże epoki posoborowej. Papież Benedykt XVI w jednej ze swoich katechez na temat świadków wiary w Kościele tak ukazuje znaczenie św. Tomasza: „Tomasz przedstawia nam koncepcję rozumu szeroką i budzącą zaufanie: szeroką, bo nie ogranicza się ona do tzw. rozumu empiryczno-naukowego, ale jest otwarta na pełnię bytu, a więc również na podstawowe i niezbywalne kwestie ludzkiego życia; budzącą zaufanie, bo rozum ludzki, zwłaszcza jeśli przyjmuje natchnienia płynące z wiary chrześcijańskiej, propaguje cywilizację uznającą godność osoby, nienaruszalność jej praw i wiążący charakter jej obowiązków.

Nie dziwi więc, że nauka o godności osoby, mająca podstawowe znaczenie dla uznania niepodważalności praw człowieka, powstała w środowiskach intelektualnych, które przejęły spuściznę św. Tomasza z Akwinu, gdyż miał on o ludzkim stworzeniu najwyższe pojęcie. Swoim ściśle filozoficznym językiem zdefiniował osobę jako «coś najdoskonalszego w całej naturze, mianowicie to, co bytuje samoistnie w rozumnej naturze» (Summa theologiae, I a q. 29, a. 3). Głębia myśli św. Tomasza z Akwinu rodzi się – nigdy o tym nie zapominajmy – z jego żywej wiary i żarliwej pobożności, wyrażanej w natchnionych modlitwach, takich jak ta, w której prosi Boga: «Panie, mój Boże, udziel mi rozumu, abym mógł Cię poznać, pilności, abym Cię szukał, mądrości, abym Cię znajdował, postępowania, abym Ci się podobał, wytrwałości, abym Cię wiernie oczekiwał, i ufności, abym w końcu mógł Cię objąć»”[1].

W naszym rozważaniu chcemy zwrócić uwagę na kilka kwestii, które należą do teologii wiary, którą wypracował św. Tomasz, a która stanowi wielki podręcznik spójnego i dojrzałego mówienia o wierze w jej katolickim rozumieniu. Że jest to wciąż teologia o podstawowym znaczeniu świadczy choćby to, że w XX wieku najważniejsze wypowiedzi teologiczne na temat wiary obficie czerpały z pism św. Tomasza, dokonując ich żywej interpretacji i przystosowania do zmienionych warunków kulturowych. Będziemy tutaj czerpać z różnych dzieł św. Tomasza, by pokazać jego najbardziej charakterystyczne punkty teologicznego mówienia o wierze.

« 1 2 3 4 5 »
DO POBRANIA: |
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie

Kto w starożytności mógł uczestniczyć w całej Mszy św.?

Odpowiedzi z podaniem tradycyjnego adresu pocztowego prosimy przesyłać e-mailem na adres: studium@gosc.pl lub pocztą tradycyjną:

"Gość Niedzielny" Plac Katedralny 1
33-100 Tarnów

Administratorem danych osobowych jest Instytut Gość Media (Organizator). Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody, w celu przeprowadzenia konkursu, przez okres do zakończenia całego postępowania konkursowego. Dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym organom. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. W każdym momencie zgody na przetwarzanie danych w celu przeprowadzenia konkursu jak i opublikowanie wyników mogą zostać wycofane przez kontakt na adres e-mail: sekretariat@igomedia.pl.

Odpowiedzi

Konkurs

Zgłoszenie

 "Gość Niedzielny"
Ul. Katedralna 1
33-100 Tarnów

lub na adres
studium@gosc.pl