Nowy Numer 16/2024 Archiwum

Sakrament bierzmowania w Kościele starożytnym

Sakrament bierzmowania to obok chrztu i Eucharystii trzeci sakrament składający się na proces inicjacji chrześcijańskiej.

Zalecana lektura:

  • Żurek, Bierzmowanie jako sakrament inicjacji w Kościele starożytnym w: Duch
  • Święty, G. Baran i inni (red.), Scripturae Lumen 10, Tarnów 2018, 367 – 381. ISBN 978-83-7793-606-1.
  • Żurek, Obrzęd bierzmowania w nauczaniu Augustyna, „Vox Patrum” 38(2018), t. 69,771-782.
  • Żurek, Katechumen - chrześcijanin – wierny. Przygotowanie do chrztu i chrzest w Kościele starożytnym, Tarnów 2017, 130 – 143.

 

 

[1] Por. Św. Cyryl Jerozolimski, Katechezy 21,1, tłum. W. Kania,  PSP 9, Warszawa 1973, 310.

[2] KKK 1288.

[3] Tertulian, O zmartwychwstaniu ciał 8, PL 2,806, tłum. własne.

[4] Tertulian, O chrzcie 6,  tłum. E. Stanula, PSP 5, Warszawa 1970,139.

[5] Tertulian, O chrzcie 7,  dz. cyt., 140.

[6] Tertulian, O chrzcie 8,  dz. cyt., 140.

[7] Św. Cyprian, Listy 73,9, tłum. W. Szołdrski, PSP 1, Warszawa 1969,263.

[8] Por. Św. Cyprian, Listy 70,2, PSP 1, 250-251.

[9] Por. Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna VI,43,15, tłum. A. Caba, ŹMT 70, Kraków 2013, 46.

[10] Synod w Elwira (ok. 306), k. 38, tłum. A. Baron, H. Pietras, ŹMT 37, Kraków 2006,55*.

[11] List Cypriana, Kanony Ojców Greckich, tłum. S. Kalinkowski, ŹMT 49, Kraków 2009,115. 

[12] Sobór Konstantynopolitański I (381), k. 7, tłum. T. Wnętrzak, ŹMT 24, Kraków 2001,93-95.

[13] Synod w Rzymie (385), k. 1, tłum. A. Caba, ŹMT 52, Kraków2010,36*.

[14] Augustyn z Hippony, O chrzcie 3,16,21, tłum. A. Żurek, ŹMT 38, Kraków 2006,89.

[15] Marek Diakon, Żywot świętego Porfiriusza biskupa, 57, tłum. I. Milewski, Gdańsk 2003,136.    

[16] Szerzej zob. A. Żurek, Bierzmowanie jako sakrament inicjacji chrześcijańskiej w Kościele starożytnym, 374.

[17] Zob. Synod w Toledo (ok. 400 rok), k. 20.

[18] Św. Cyryl Jerozolimski, Katechezy 21,2, dz. cyt., 311.

[19] Augustinus, Sermo 227,1, PL 38,1099, tłum. własne. 

[20] Św. Bazyli Wielki, Homilia o poście 1,2. 

[21] Św. Cyprian, Listy 73,9. PSP 1, 263

[22] Por. Św. Cyprian, Listy 70,2, PSP 1, 250-251.

[23] Augustinus, Contra litteras Petiliani 2,104,239, PL 43,341.

[24] Por. Synod w Elwira, k. 77, tłum. A. Baron, H. Pietras,  ŹMT 37, Kraków 2006, 61*.

[25] Synod w Elwira (ok. 306), k. 77, dz. cyt., Kraków 2006,61*.

[26] Por. Innocenty I, Epistula, PL 20,554-555.

[27] Por. Św. Ambroży, O sakramentach 3,8, tłum. L. Gładyszewski, ŹMT 31, Kraków2004,81.

« 5 6 7 8 9 »
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie

Kto w starożytności mógł uczestniczyć w całej Mszy św.?

Odpowiedzi z podaniem tradycyjnego adresu pocztowego prosimy przesyłać e-mailem na adres: studium@gosc.pl lub pocztą tradycyjną:

"Gość Niedzielny" Plac Katedralny 1
33-100 Tarnów

Administratorem danych osobowych jest Instytut Gość Media (Organizator). Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody, w celu przeprowadzenia konkursu, przez okres do zakończenia całego postępowania konkursowego. Dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym organom. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. W każdym momencie zgody na przetwarzanie danych w celu przeprowadzenia konkursu jak i opublikowanie wyników mogą zostać wycofane przez kontakt na adres e-mail: sekretariat@igomedia.pl.

Odpowiedzi

Konkurs

Zgłoszenie

 "Gość Niedzielny"
Ul. Katedralna 1
33-100 Tarnów

lub na adres
studium@gosc.pl