Nowy numer 17/2024 Archiwum

Początek działalności Jezusa i powołanie uczniów

Czas publicznej działalności Jezusa poprzedzony jest działalnością Jana Chrzciciela.

W zawartym w trzeciej Ewangelii opisie powołania i ustanowienia dwunastu apostołów modlitwa przedstawiona zostaje także jako siła, która pomaga pokonać noc – wszelkie ciemności, w których do tych wybranych przez Mistrza będzie przychodzić zwątpienie, słabość, a nawet grzech.

Dzień, w którym Jezus dokonuje wyboru apostołów wyrasta z nocy spędzonej w łączności z Ojcem. Gdy ustąpił mrok, Jezus przywołał uczniów, spośród których wybrał Dwunastu. Łukasz pokazuje, że przez całą działalność Jezusa poza apostołami było jeszcze wielu innych – tych, którzy nieustannie towarzyszyli Mistrzowi, należeli do Jego wspólnoty i na koniec zostali uznani za naocznych świadków Jego publicznej działalności. Spośród nich właśnie po wniebowstąpieniu Jezusa apostołowie wybrali Macieja, uzupełniając w ten sposób kolegium Dwunastu. Kandydatów na miejsce Judasza szukali właśnie wśród tych, którzy towarzyszyli Jezusowi od chwili Jego chrztu w Jordanie (Dz 1,21-22).

W ustanowieniu grona Dwunastu można dopatrzyć się głębokiej symboliki i teologii. Część komentatorów wskazuje, że wzmiankę o liczbie apostołów należy rozumieć w duchu eschatologicznym – będzie to kolegium, które zasiądzie na dwunastu tronach, by sądzić dwanaście pokoleń ludu wybranego (Mt 19,28; Łk 22,30). Według innych dwunastu apostołów reprezentuje „nowe zgromadzenie Izraela” – nowy i prawdziwy lud Boży czasów ostatecznych. Niektórzy egzegeci uważają także, iż kolegium Dwunastu jest dla Kościoła trwałym znakiem tego, że zbawienie było na początku przeznaczone dla Izraela. Jeszcze inni twierdzą, że rola dwunastu apostołów w odniesieniu do Kościoła jest analogiczna do roli dwunastu patriarchów w stosunku do narodu izraelskiego. Liczba „dwanaście” jest prorockim znakiem danym przez Chrystusa Żydom: na wzór dwunastu pokoleń Jezus ustanowił dwunastu apostołów, którzy stali się pierwszymi członkami i fundamentem nowego ludu Bożego. Mamy zatem ścisłe powiązanie między Starym a Nowym Przymierzem. Stary Testament przygotowywał i zapowiadał czasy nowotestamentalne. Swoje wypełnienie miał zaś najpierw w osobie Jezusa Chrystusa, a następnie w całej działalności tych, których On posłał z misją głoszenia Dobrej Nowiny o zbawieniu.

« 10 11 12 13 14 »
DO POBRANIA: |
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie

Kto w starożytności mógł uczestniczyć w całej Mszy św.?

Odpowiedzi z podaniem tradycyjnego adresu pocztowego prosimy przesyłać e-mailem na adres: studium@gosc.pl lub pocztą tradycyjną:

"Gość Niedzielny" Plac Katedralny 1
33-100 Tarnów

Administratorem danych osobowych jest Instytut Gość Media (Organizator). Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody, w celu przeprowadzenia konkursu, przez okres do zakończenia całego postępowania konkursowego. Dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym organom. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. W każdym momencie zgody na przetwarzanie danych w celu przeprowadzenia konkursu jak i opublikowanie wyników mogą zostać wycofane przez kontakt na adres e-mail: sekretariat@igomedia.pl.

Odpowiedzi

Konkurs

Zgłoszenie

 "Gość Niedzielny"
Ul. Katedralna 1
33-100 Tarnów

lub na adres
studium@gosc.pl