Tarnowski

Prolog do Listów do siedmiu Kościołów

Kryje w sobie zasadnicze prawdy, które autor Apokalipsy św. Jana rozwinie w dalszej części swego dzieła.

W dalszej części autor przechodzi od godności Jezusa Chrystusa do Jego roli i czynów. Podkreśla trzy sprawy: miłuje nas, uwolnił nas od grzechów oraz uczynił nas królestwem i kapłanami.

Miłuje nas [..] i przez swą krew uwolnił nas od naszych grzechów”. Mamy tutaj streszczenie podstawowej prawdy o zbawieniu. Uwolnienie jest przenośnią, w której sytuacja grzesznika porównana jest do losu niewolnika lub jeńca. Polegało na wykupie. Ludzie zostali wykupieni dla Boga przez krew Baranka (Ap 5,19). W świetle starożytnych zwyczajów znaczyło to, że stali się Jego własnością.

Ale stwierdzenie to (czas teraźniejszy: miłuje) odnosi się nie tylko do przeszłości, ale do stanu wciąż trwającego. Chrystus, siedząc z Ojcem na Jego tronie (Ap 3,21) i wykonując swą władzę, miłuje nas nadal. Autor wielbi Chrystusa zatem za to, że stale nas bezgranicznie miłuje. Powiedział przecież, że „nikt nie ma większej miłości od tego, kto oddaje życie za przyjaciół” (J 13,15). Jego miłość nie zna granic. Ta miłość kazała Mu ofiarować za nas swoje życie i wylać krew, aby nas wyrwać z tragicznego położenia, gdy sami sobie nie mogliśmy pomóc. Wspomniana jest tutaj Jego krew, która ma wartość zbawczą. Mamy tutaj nawiązanie do ofiary krzyża.

Ale nie na tym kończą się przywileje, którymi nas Jezus obdarzył. „Uczynił nas królestwem – kapłanami dla Boga i Ojca swojego”. Skutkiem odkupienia jest nie tylko uwolnienie od grzechów, ale i udział wiernych w godności królewskiej i kapłańskiej Chrystusa. Jest to nawiązanie do Wj 19,6, gdzie w odniesieniu do ludu Bożego jest mowa o „królestwie kapłanów”. Naród izraelski jako jedyny został wybrany, by oddawać właściwą cześć prawdziwemu Bogu. Chrześcijanie są więc kontynuacją Izraela jako ludu Bożego. Są pośrednikami między ludźmi a Bogiem. Określenie kapłanami oznacza, że chrześcijanie zostali wybrani i uświęceni przez Boga. Jako poświęceni Bogu stanowią Jego własność. W ten sposób autor rozwija myśl o powszechnym kapłaństwie wiernych.

« 9 10 11 12 13 »
DO POBRANIA: |
oceń artykuł Pobieranie..
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie

Kto w starożytności mógł uczestniczyć w całej Mszy św.?

Odpowiedzi z podaniem tradycyjnego adresu pocztowego prosimy przesyłać e-mailem na adres: studium@gosc.pl lub pocztą tradycyjną:

"Gość Niedzielny" Plac Katedralny 1
33-100 Tarnów

Administratorem danych osobowych jest Instytut Gość Media (Organizator). Dane osobowe są przetwarzane na podstawie Pani/Pana zgody, w celu przeprowadzenia konkursu, przez okres do zakończenia całego postępowania konkursowego. Dane osobowe mogą być udostępniane uprawnionym organom. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu, wniesienia skargi do organu nadzorczego. W każdym momencie zgody na przetwarzanie danych w celu przeprowadzenia konkursu jak i opublikowanie wyników mogą zostać wycofane przez kontakt na adres e-mail: sekretariat@igomedia.pl.

Odpowiedzi

Konkurs

Zgłoszenie

 "Gość Niedzielny"
Ul. Katedralna 1
33-100 Tarnów

lub na adres
studium@gosc.pl